به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان راهداری در روز پنج شنبه،معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: با توجه به موقعیت مناسب جمهوری اسلامی ایران در تسهیل تجارت میان آسیا و اروپا و كشورهای منطقه،میتواند نقش برجستهای در توسعه ترانزیت ایفا كند و به عنوان حلقه اتصال اروپا به آسیا عمل نماید.
'شهریار افندی زاده' گفت: دولت برنامههای كلان متعددی را در كارگروه ترانزیت تدوین و تصویب كرده و سرمایهگذاری عظیمی درپروژههای زیربنایی حمل ونقلی در محورهای ترانزیتی كشور و برخی از كشورهای همسایه از جمله افغانستان انجام داده كه نتیجه این اقدامات منجر به افزایش روند ترانزیت در سال جاری شده است.
نماینده ویژه دولت در زمینه ترانزیت افزود: طی سه ماهه سال 91 از مجموع سه میلیون و 40 هزار تن كالاهای ترانزیت شده، دو میلیون و 768 هزار تن از طریق جاده كه معادل 91 درصد می شود ،همچنین 272 هزار تن معادل 9 درصد از طریق راهآهن حمل شد.
وی درباره عملكرد مرزهای فعال زمینی در زمینه ترانزیت كالا اظهار داشت:بندرعباس با 861 هزار تن معادل 28 درصد فعالترین مرز در زمینه ترانزیت ورود كالا به كشور به شمار میرود. پس از آن مرزهای پرویزخان، باشماق، بازرگان و سرخس در ردههای بعدی قرار دارند.
رییس سازمان راهداری حملونقل جادهای افزود:در زمینه ترانزیت خروج كالا از كشور بندر امام با 862 هزار تن معادل 4. 28 درصد، فعالترین مرز به شمار میرود و پس از آن مرزهای بندرعباس، دوغارون و سرخس در ردههای بعدی قرار دارند.
وی عمدهترین بخش ترانزیت كشور را طی مدت مذكور، كالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، كالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری اعلام كرد.
افندیزاده تكمیل پروژههای نیمهتمام زیرساختی حمل و نقلی كه در ترانزیت نقش دارند به عنوان برنامه هدف گذاری شده امسال ذكر كرد.
وی افزود: تمام ظرفیت و توان وزارت راه و شهرسازی و دستگاههای همكار در امر ترانزیت در كنار بخش خصوصی بكار گرفته خواهد شد تا جمهوری اسلامی ایران نقش خود را بعنوان پل ارتباطی بین كشورهای منطقه، ایفا نماید.
اقتصام** 1559**1601